Danske flyløfter og ny betongtype på vei

Det nye året startet blant annet med at den danske statsministeren Mette Frederiksen annonserte at alle innenlandsflyvninger skal være fossilfrie innen 2030. I tillegg i årets første uke fikk en norsk innovativ betongprodusent millionstøtte fra Enova.

– Vi skal gjøre det grønt å fly, sa statsminister Mette Frederiksen i sin nyttårstale til det danske folk.

Påstanden ble fulgt opp av målet om at alle innenlandsflyreiser skal være fossilfrie innen 2030. Nå er ingen av flyrutene fossilfrie, men innen 2025 skal den første flyreisen av denne typen være gjennomført.

Videre understreket hun at siden andre land er langsomme, må Danmark stå frem som et foregangsland.

Klimakuttmålet på flyreiser er en stor del av danskenes mål å kutte 70 prosent av sine utslipp i forhold til 1990-nivå, skriver BBC.

Danske Henrik Wenzel er professor i grønn omstilling ved Syddansk Universitet. Han mener det ambisiøse målet er gjennomførbart.

– Teknologien finnes, økonomien er overkommelig, flysektoren og bransjen vil det, kunderne vil gjerne betale. Så det er meget realistisk, sa han til danske DR.

Ny løsning på klimaversting

Det norske selskapet Saferock fikk denne uken 11 millioner av Enova for å fortsette sin satsing på mer klimavennlig betong.

Hovedforskjellen på Saferocks betong og den vanlige typen, er bruken av sement. Det nye alternativet bruker geopolymer fremfor sement i sin blanding.

Slutt på denne betongvarianten?

– Når me blandar geopolymer-sementen saman med dei andre ingrediensane, som er restprodukt frå prosessindustri og ein aktivator, skjer det ein herdeprosess, akkurat som det gjer når ein lagar tradisjonell betong, forklarer daglig leder Espen Lea til E24/Stavanger Aftenblad.

Sement og betongproduksjon står for åtte prosent av all klimagassutslipp i verden. En grønnere måte å produsere dette på vil få stor innvirkning for verdens utslipp.

Midlene fra Enova skal brukes til å bygge en pilotfabrikk som kan få en produksjonskapasitet på opptil 17 tonn geopolymer-sement i døgnet. Det Sola-baserte selskapet må dog komme opp med 20 millioner kroner på egen hånd for å få satt i gang prosjektet.

Rekordmange nye norske selskaper

Ved inngangen av 2022 er det nå nær 630 000 aktive virksomheter viser tall fra SSB. Dette er en økning 3,8 prosent i forhold til i fjor.

Størst økning er det innen kategorien «transport og lagring», med 9,9 prosent flere virksomheter enn året før, noe som kan henge sammen med økt netthandel under koronapandemien, skriver byrået.

Den største økningen kom i fylkene Viken og Oslo, hvor nesten 240.000 av landets virksomheter er lokalisert.

Gourmetkokken som vil ha mer oppdrett

I årets første episode av podkasten Fremtidens Næringsliv møter vi kokken og venture capital-rådgiver Christopher Haatuft.

– Når det kommer til mat og bærekraft er det store spørsmålet: Hvordan skal vi produsere mer mat på en forsvarlig måte? Da er det selvfølgelig at nøkkelen ikke ligger i å fiske mer rett utenfor kysten vår. Du må produsere sjømat, og den produksjonen skjer via akvakultur, forteller han.

Hør episoden her, eller der du lytter på podkast!

 

FLERE HISTORIER

Veien til fremtidens havnæring: – Norge leder an

Veien til fremtidens havnæring: Fremtidens næringsliv bygges på rivende teknologisk utvikling. DNV-sjef Remi Eriksen mener at Norge er i tet på elektrifisering til havs.

Les mer

Meninger: Engasjement er ikke nok, bærekraft må lønne seg

Vi står overfor en av menneskehetens største utfordringer: Overgangen til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Det mangler ikke engasjement, men lønnsomme bærekraftstiltak.

Les mer

Ny lov skjerper samfunnsansvaret

Åpenhetsloven setter strengere krav til bedrifters arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Slik vil den påvirke norske virksomheter.

Les mer