Bærekraftsnytt

Norges lengste fergerute blir utslippsfri, og tare er den nye plasten

Vestfjordstrekninga – fergeruten mellom Bodø og Lofoten – vil fra 2025 driftes av hydrogenferger som skal være helt utslippsfrie. Regjeringen på sin side er lei av «preik» og vil satse hardt på havvind.

Norges lengste fergerute vil fra 2025 driftes av hydrogenferger. Dette ble klart da Statens Vegvesen og Torghatten Nord tirsdag signerte en avtale hvor sistnevnte tar over driften frem til 2040.

Fergeruten går fra Bodø til Lofoten – innom Verøy, Røst og Moskenes. Den er nesten 28 mil lang, og blir kalt for en av Norges tøffeste og mest værutsatte ruter. De to nye fergene skal være helt utslippsfrie med 85 prosent hydrogen, og resten bærekraftig biodrivstoff.

– Norge har over 120 ferjesamband. Det er nesten en del av vår identitet. Derfor er det naturlig at vi tester ut klimavennlige løsninger, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

– Jeg er stolt over at vi skal utvikle og drifte hydrogenferjer på Norges lengste og mest værutsatte ferjestrekning, legger administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord til, i E24/NTB.

Plast erstattes av tare

Slik ser de nye merdene ut. Foto: Lerøy Seafood.

Sjømatselskapet Lerøy har begynt å bytte ut plast på merdene sine med levende tare. På flere lokasjoner er denne endringen i ferd med å skje. Ifølge selskapet har overgangen flere fordeler, ikke bare plastkutt i verdikjeden. 

– Jeg tror at laksen og rensefisken lever bedre med levende tare, sier rensefiskansvarlig i Lerøy Vest, Kjetil Heggen i en pressemelding.  

Taren vil bli et skjul hvor rensefisken kan ta en pause. Man ser også at jobben som «lusespiser» blir bedre med slike skjul.   

– Rensefiskskjul laget av sukkertare er ikke bare langt mer bærekraftig enn plastskjul, det er også sterke indikasjoner på at fiskehelsen hos rensefisk er bedre når de får naturlige tareskjul å boltre seg i, sier produksjonsansvarlig for stiklinger i Ocean Forest, Sunniva Tangen Haldorsen.

Vil ha fortgang på havvind 

– Norsk havvind har vært mye preik i mange år nå, sa næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) til DN.

I Hurdalplattformen la regjeringen frem at det skal satses stort på havvind fremover, men imellom regjeringspartiene er det splid om denne utbyggingen skal inkludere hybridkableri ned til kontinentet eller ikke.

– Poenget er at det kreves enormt mye mer fornybar energi, så nå kan vi bruke fem år til på seminarer om vi skal bruke kraften selv eller eksportere den, eller få opp farten og bygge ut, for kraft trengs det uansett, fortsetter statsråden.

Havvindnæringen mener selv at dersom det legges hybridkabler i forbindelse med utbyggingen av Sørlige Nordsjø II bli lønnsomt, men uten må det potensielt statlige subsidier til for holde driften vedlike.

Hvordan få frem potensiale i mangfold?

Det er veldokumentert at mangfold i organisasjonen er et konkurransefortrinn. Men hvordan får man ut dette potensialet? Det holder ikke å telle kjønnsbalanse hvis arbeidsplassen har en fit-in-kultur, sier Loveleen Brenna, daglig leder i Seema, i denne ukens podkastepisode.

– I 2012 var det nesten ingen som snakket om mangfold, og i alle fall ikke mangfoldsledelse og -kompetanse. Siden den gang har vi fått en del rapporter som viser verdien av mangfold, fortsetter hun.

Hør episoden her, eller der du vanligvis lytter til podkast.

 

 

FLERE HISTORIER

Veien til fremtidens havnæring: – Intakt natur er havets immunforsvar

Veien til fremtidens havnæring: I mai kan FNs naturtoppmøte gi en «Parisavtale for naturen», som redder økosystemer f...

Les mer

Veien til fremtidens havnæring: Oljeskatt: – Alle næringer har fått koronastøtte, men det blekner i forhold

Veien til fremtidens havnæring: Økonomiprofessor Karen Helene Ulltveit-Moe mener den nye petroleumsskatten renser opp i ...

Les mer

Veien til fremtidens havnæring: Naturen stopper ikke ved bryggekanten

Veien til fremtidens havnæring: Økosystemer kan kollapse om havet ikke vernes. Utfordringen er at vår oppfattelse av na...

Les mer