Bærekraftsnytt

Stortinget krever havvindarealer allerede neste år

Bærekraftsnytt i mai: Politisk drakamp om havvind; et nytt oppdrettsegg; oppstart av resirkuleringsanlegg for elbilbatterier.

I mai måned stod Regjeringens havvindsatsing i sentrum.

En havvindsatsing som nesten dobler norsk kraftproduksjon

  • Måneden startet med bred politisk støtte for hybridkabler, en forutsetning for å bygge ut havvind. Selv uten Regjeringen gikk halve Stortinget inn for kabler: partiene Høyre, KrF, Venstre, MDG, SV og Frp var alle for – med noen forbehold.
  • Hybridkabler har nemlig vært politisk betent i lys av de høye strømprisene. Mange frykter at hybridkabler til utlandet vil forsterke importen av europeiske energipriser.
  • Uken etter, 11. mai, annonserte Regjeringen at Norge skal etablere 30 GW havvind innen 2040.
  • Det tilsvarer om lag 1500 turbiner. I dag har vi én.
  • Men våre nord-europeiske naboer er et hestehode foran. Danmark, Tyskland, Belgia og Nederland kunngjorde i midten av mai at de ønsker tidoble utbyggingen av havvind i Nordsjøen. Innen 2050 skal kapasiteten være på 150 GW fordelt mellom nasjonene. Til sammenlikning kan norsk kraftproduksjon samlet gi nesten 39 GW i dag.
  • Havvind kan skape over 52 000 arbeidsplasser ved midten av århundret. Det er konklusjonen i en rapport fra Menon Economics mandag. Det tilsvarer om lag 25 prosent av de over 200 000 jobbene i petroleumsnæringen.
  • Torsdag 2. juni meldte Stortinget seg på i debatten, og krever at Regjeringen får fortgang i tildelingen av arealer for havvind på Utsira nord og i Sørlige Nordsjø II. Kravet er dette skjer allerede i løpet av 2023.

Gjenvinner elbilbatterier

Flere og flere bedrifter har planer og strategier for bærekraftige forretningsmodeller. Noen har til og med satt dem ut i livet.

  • Denne måneden startet Europas største gjenvinningsanlegg for elbilbatterier. Hydrovolt-anlegget er et samarbeid mellom Norsk Hydro og svenske Northvolt, og befinner seg i Fredrikstad.
  • Det har kapasitet til å resirkulere 12 000 tonn batteripakker årlig. Det tilsvarer ca. 25 000 elbilbatterier.
Foto: Norsk Hydro

Oppdrettslaks i egg

  • «Egget» ble presentert i Ølve i Hardanger. Egget er et helt lukket oppdrettsanlegg som skal være mer energieffektivt, stopper avfall fra å slippe ut, og forhindrer lakselus i å komme inn.
  • Det er Hauge Aqua – som nå har skiftet navn til Ovum – som står bak utvikling og produksjon av den lukkede merden. Egget skal fraktes til Romsdalsfjorden, der det settes i drift.
  • I Norge har vi flere titalls lukkede anlegg, men ingen som dette. Lukkede merder har frem til nå bare vært «semi-lukket» – slik at avfallsstoffer slipper ut, noe som har skapt livløse soner under merder.
Egget på land – før det sjøsettes. Foto: Hauge Aqua AS

Meninger

Lyst til å lytte?

Lær om bioøkonomi, «impact washing», smart dekarbonisering, og hvor slappe miljøkravene i norske farvann egentlig er – alt finner du i de siste episodene av podkasten Fremtidens Næringsliv. Gi deg selv litt faglig påfyll ved å lytte på disse:

 

 

FLERE HISTORIER

Klima og miljø: Fire klimarekorder satt i 2021

Havet aldri har vært varmere, på et høyere nivå eller mer forsuret enn det er nå. Det forteller rapporten «Stat...

Les mer

Sirkulærøkonomi: Fra pyramide til smultring

8 av 10 nordmenn bor i byer som trenger å bli mer bærekraftige for fremtiden. En måte å legge til rette for riktig utv...

Les mer