EPISODE 100: Fra kast og bruk til reparasjon og gjenbruk: Veien mot fremtidens tekstil- og møbelindustri 

Hvordan kan vi øke sirkulariteten i tekstil og møbelindustrien? Årets “Earth Overshoot Day”, dagen som viser når vi har brukt opp jordens årlige fornybare ressurser, nås tidligere enn noen gang før. 

 

En ny rapport fra OsloMet viser at Norge er miljøverstinger som ligger i verdenstoppen i å pusse opp. Jan Thomas Hagen, bærekraftsansvarlig i kleskjeden Voice Norge, og Preben Carlsen, daglig leder i Switch.no og kjent fra NRK-programmet «Sløsesjokket”, deler sin innsikt om hvordan vi kan få til økt sirkularitet. 

– Det handler om høy kjøpekraft og utvikling blant annet i tekstil. Pris, tilgjengelighet, kjøpekraft og selvfølgelig også en kultur. Klær er viktig for oss, vi identifiserer oss med det, mener Hagen. 

Han påpeker også flere faktorer som bidrar til høyt forbruk innen klær og møbler, inkludert kjøpekraft, tilgjengelighet, pris, og kultur. Samtidig anerkjenner han miljøpåvirkningen som følger med denne produksjonen og forbruket av klær og møbler. Carlsen mener at løsningen ligger i å få til kortreiste produkter og reparasjons- og vedlikeholdsfasiliteter. Han påpeker at vi ikke har noen industrielt riggede ombruksfabrikker, og at det er enorme volumer av klær og møbler som kastes i dag. 

–Vi nordmenn er opptatt av å eie alt mulig. Vi er ekstremt glade i å hamstre og lagre, vi leier minilagere for mange tusen kroner i måneden og der legger vi ting som vi stort sett aldri bruker, sier Carlsen.  

Å gå fra å eie til å leie, med ulike tjenester forutleie og abonnementstjenester kan være en del av løsningen.  

– Vi må legge til rette for en reduksjon i forbruket vårt, men dette jobber imot de økonomiske modellene, finansdepartementet, og i det hele tatt definisjonen av vellykkethet, som i stor grad handler om økonomisk vekst. For å få ned forbruket må vi også jobbe med å påvirke markedsføringen som lærer opp neste generasjon overforbrukere, mener Carlsen.  

Hvordan skal vi øke sirkulariteten i samfunnet og påvirke forbrukerne til gjenbruk og forlengelse av livsløpet til klær og møbler? Hør ukens episode av Fremtidens Næringsliv her: 

… eller der du ellers finner dine podkaster. 

 

FLERE EPISODER