Bærekraftsnytt Havbruk

Seilteknologi: Den nye veien mot grønn shipping?

Av: Julie Marie Winger Eriksen- 

Arbeidet mot å gjøre shippingindustrien grønnere har lenge vært på dagsorden, men gode løsninger på hvordan man skal kunne redusere CO2-utslipp har ikke vært like åpenbare. I dag er det estimert at shippingindustrien står for 2,1% av verdens CO2-utslipp, men med spesiallagde seil ser man nå på mulighetene for å kutte utslipp med opp mot 30% ifølge BBC.

For øyeblikket seiler skipet Pyxis Ocean fra Kina til Brasil med sine 37,5 meter høye og 10 meter brede «WindWings» laget av samme materiale som vindturbiner. Turen anses å være den første reelle testen av vindkraft som bidragsyter i fremdriften av lasteskip. Seilene slås opp når skipet har kommet på åpent hav for å bistå med fremdrift, og tas ned igjen når det nærmer seg land for å gjøre det enklere å legge til kai.

BBC viser til ekspertuttalelser som bekrefter vindkraftens store potensiale, i arbeidet mot å redusere utslipp i skipsfartindustrien. Industrien har et mål om å redusere 837 millioner tonn CO2 hvert år, og ble i juli enige om å redusere utslipp av klimaskadelige gasser til null innen 2050. Forsker Simon Bullock ved Universitetet i Manchester bekrefter overfor BBC at bruk av vindkraften i skippingindustrien kan ha store fordeler, men på sikt vil det være nødvendig med drivstoff uten klimaskadelige gasser.

Bedrifter i Norge har også fått øynene opp for mulighetene knyttet til havvind. Ifølge NRK har Hurtigruten satt i gang et samarbeid med forskningsinstituttet Sintef og en rekke andre partnere for sammen å utvikle nullutslippsskip. Innen 2030 har Hurtigruten et mål om å ha ferdigstilt det første skipet som skal kunne seile langs den norske kysten, helt utslippsfritt.

Enova har også sammen med selskapet Sea-Cargo hatt et ønske om å utnytte fordelene ved havvind, og er godt i gang. Skipet SC Connector har fått installert to 35 meter høye rotorseil som ifølge Sea Cargo sin CEO Ole Sævlid, bidrar til en energibesparelse på 25%. Sævlid påpeker at bruken av rotorseilene er et prøveprosjekt, men om resultatene på sikt viser seg å være positive, er det svært aktuelt å benytte slike seil på flere skip.

 

FLERE HISTORIER