EPISODE 77: Utfordrer politikerne – vil ha tøffere miljøkrav til skipene

Hedda Felin har ett års fartstid i jobben som Hurtigruten-sjef. Nå utfordrer hun norske myndigheter til å stille tøffere miljøkrav til skip i norske farvann.

Etter flere år i Statoil/Equinor, tok Hedda Felin over roret som adm. dir. i Hurtigruten Norge i mars 2021.

– Vi liker å tro [vi er best på miljøkrav] – og det synes jeg faktisk vi bør være. Der bør Norge gå foran, sier Felin.

Hun innrømmer at hun ble overrasket da hun skiftet bransje, og skulle ta fatt på å pusse opp flåten.

Det er nemlig ingen utslippskrav til skipene som seiler i norske fjorder.

– Jeg jobbet i Equinor i 15 år, og jobbet mye med problemstillinger knyttet til miljø og bærekraft der. Jeg har likt å være litt stolt over at Norge kan gå foran. Jeg regnet egentlig med at det var sånn i maritim sektor også; vi er en staut sjøfartsnasjon. Jeg tenker at vi må absolutt være helt i forkant, men det er vi altså ikke. 

Strengere i andre farvann

Hun sikter spesielt til krav om renere drivstoff. Hurtigruten kuttet tungolje for 10 år siden, understreker Felin.

– Det tenkte jeg var litt selvfølgelig. Men de aller fleste cruiseskip som seiler langs norskekysten, har ikke noe krav til seg på det. De seiler på tungolje, sier hun. 

Men utslipp handler om mer enn drivstoff. Både energieffektivisering, batteripakker, og styringssystemer skal overhales når den norske delen av Hurtigruten nå oppgraderer hele flåten. 

– Vi legger også inn renseanlegg for gråvann, for eksempel. Det kom overraskende på meg at der er det heller ikke noen krav, sier Felin.

Men miljøreglementet er strengere i andre farvann hvor Hurtigruten-konsernet seiler. Felin ramser opp: Alaska, Galapagos, Antarktis, Vest-Afrika.

– Der er det høyere krav enn i Norge. Er ikke det overraskende?

– Vi har bygget vårt siste fossilskip

– En av de første beslutningene som kom på mitt bord, var dette med å oppgradere hele flåten i Hurtigruten Norge, sier Felin.

Miljøoppgraderingen ble kostbar, og innebar energioptimalisering, styringssystem, propeller – alle de små grepene som gir et par prosent forbedring. Tre av skipene får også nye motorer. 

MS Richard With får hybridbatteri, skrogoptimalisering, styringssystem. Slike grep gjør at man kutter minst 25 % CO2-utslipp på flåten. I tillegg får skipene NOx-renseanlegg – som kutter 80 % av NOx-utslipp.
MS Richard With får hybridbatteri, skrogoptimalisering, styringssystem. Slike grep gjør at man kutter minst 25 % CO2-utslipp på flåten. I tillegg får skipene NOx-renseanlegg – som kutter 80 % av NOx-utslipp. Foto: Hurtigruten

– Det var en tøff beslutning, for det var en enorm investering, og man sitter egentlig uten kommersielle inntekter gjennom pandemien, sier hun.

Hurtigruten har bygget sitt siste fossile skip som skal seile på norskekysten mellom Bergen og Kirkenes. De vet ikke ennå ikke om det skal gå på hydrogen, batteri, metanol eller seil – men har innledet et samarbeid med Sintef for å utvikle nullutslippsskip som er spesielt tilpasset norskekysten.

Det første skal sjøsettes innen 2030. 

– Det er jo verdens mest krevende kyst. Hvis vi kan få det til, så kan man egentlig gjøre det mange steder. 

Lytt her:

… eller hvor enn du hører på podkast.

 

FLERE EPISODER

Er det bioøkonomi vi skal leve av etter oljen?

Om 40 år kan bioøkonomi bli den rådende økonomien i Europa. I fjor ville Regjeringen kickstarte den med Bionova. Nå e...

Les mer

Smart dekarbonisering: Netto null er billigere enn Netflix

Norge kan nå klimamålene innen 2050. Det er billigere enn et Netflix-abonnement per nordmann, ifølge en fersk BCG-rappo...

Les mer