I mai måned stod Regjeringens havvindsatsing i sentrum.
En havvindsatsing som nesten dobler norsk kraftproduksjon
- Måneden startet med bred politisk støtte for hybridkabler, en forutsetning for å bygge ut havvind. Selv uten Regjeringen gikk halve Stortinget inn for kabler: partiene Høyre, KrF, Venstre, MDG, SV og Frp var alle for – med noen forbehold.
- Hybridkabler har nemlig vært politisk betent i lys av de høye strømprisene. Mange frykter at hybridkabler til utlandet vil forsterke importen av europeiske energipriser.
- Uken etter, 11. mai, annonserte Regjeringen at Norge skal etablere 30 GW havvind innen 2040.
- Det tilsvarer om lag 1500 turbiner. I dag har vi én.
- Men våre nord-europeiske naboer er et hestehode foran. Danmark, Tyskland, Belgia og Nederland kunngjorde i midten av mai at de ønsker tidoble utbyggingen av havvind i Nordsjøen. Innen 2050 skal kapasiteten være på 150 GW fordelt mellom nasjonene. Til sammenlikning kan norsk kraftproduksjon samlet gi nesten 39 GW i dag.
- Havvind kan skape over 52 000 arbeidsplasser ved midten av århundret. Det er konklusjonen i en rapport fra Menon Economics mandag. Det tilsvarer om lag 25 prosent av de over 200 000 jobbene i petroleumsnæringen.
- Torsdag 2. juni meldte Stortinget seg på i debatten, og krever at Regjeringen får fortgang i tildelingen av arealer for havvind på Utsira nord og i Sørlige Nordsjø II. Kravet er dette skjer allerede i løpet av 2023.
Gjenvinner elbilbatterier
Flere og flere bedrifter har planer og strategier for bærekraftige forretningsmodeller. Noen har til og med satt dem ut i livet.
- Denne måneden startet Europas største gjenvinningsanlegg for elbilbatterier. Hydrovolt-anlegget er et samarbeid mellom Norsk Hydro og svenske Northvolt, og befinner seg i Fredrikstad.
- Det har kapasitet til å resirkulere 12 000 tonn batteripakker årlig. Det tilsvarer ca. 25 000 elbilbatterier.
Oppdrettslaks i egg
- «Egget» ble presentert i Ølve i Hardanger. Egget er et helt lukket oppdrettsanlegg som skal være mer energieffektivt, stopper avfall fra å slippe ut, og forhindrer lakselus i å komme inn.
- Det er Hauge Aqua – som nå har skiftet navn til Ovum – som står bak utvikling og produksjon av den lukkede merden. Egget skal fraktes til Romsdalsfjorden, der det settes i drift.
- I Norge har vi flere titalls lukkede anlegg, men ingen som dette. Lukkede merder har frem til nå bare vært «semi-lukket» – slik at avfallsstoffer slipper ut, noe som har skapt livløse soner under merder.
Meninger
-
«De færreste styreledere klarer å si hva bærekraft er» – Dagens Næringsliv (05. mai)
-
«Lokalt eierskap gir medvind» – Nationen (30. mai)
-
«Havvindsatsing uten grunnfeste» – E24.no (16. mai)
Lyst til å lytte?
Lær om bioøkonomi, «impact washing», smart dekarbonisering, og hvor slappe miljøkravene i norske farvann egentlig er – alt finner du i de siste episodene av podkasten Fremtidens Næringsliv. Gi deg selv litt faglig påfyll ved å lytte på disse:
- Smart dekarbonisering: Netto null er billigere enn Netflix med Robert Hjorth (BCG Norge)
- Sosiale entreprenører og impact washing med Lise Arvesen (Ferd ImpactStartup) og Benedicte Brøgger (BI)
- Er det bioøkonomi vi skal leve av etter oljen? med Morten Ingebrigtsen Wedege (Naturviterne) og Hanne Mette Dyrlie Kristensen (The Life Science Cluster)
- Utfordrer politikerne – vil ha tøffere miljøkrav til skipene med Hedda Felin (Hurtigruten Norge)
FLERE HISTORIER
Klima og miljø: Fire klimarekorder satt i 2021
Havet aldri har vært varmere, på et høyere nivå eller mer forsuret enn det er nå. Det forteller rapporten «Stat...
Les mer
Sirkulærøkonomi: Fra pyramide til smultring
8 av 10 nordmenn bor i byer som trenger å bli mer bærekraftige for fremtiden. En måte å legge til rette for riktig utv...
Les mer